Tento článek poskytne přehled o lidském imunitním systému, jak funguje a jak nejlépe posílit imunitní systém, abychom byli zdraví.

Imunitní systém je rozšířená síť proteinů, orgánů a buněk, které pracují synergicky, aby nás udržely chráněné, zdravé a prosperující. Když je náš imunitní systém silný, lehce zvládne mikroskopické bitvy, a my si užíváme všech výhod, které nám dobré zdraví poskytuje. Nicméně, když je náš imunitní systém narušený, onemocníme. Proto je důležité vědět, jak nejlépe posílit imunitu nejen u dětí, ale i u nás dospělých.

A protože dobré zdraví a vitalita jsou nezbytné pro aktivní život, je důležité udělat, co můžeme, abychom byli, co nejvíce imunní.

➡️ Proč potřebujeme imunitní systém?

Imunitní systém není instalatér nebo údržbář, kterému občas zavoláte, když si všimnete, že se něco pokazilo, nebo když se „objeví“ ošklivý brouk. Je to nikdy nekončící práce a aktivního boje s řadou různých hrozeb. To proto, že se doslova koupeme v moři miliard patogenů, které jsou i v nás! Ne všechny tyto mikroorganismy jsou špatné. Mnoho z nich je ve skutečnosti prospěšných, symbiotických bakterií, které mohou dokonce podporovat imunitní systém a dobré zdraví.

Jak tedy imunitní systém pozná špatné od těch dobrých, a jak nás proti nim ochrání?

➡️ Jak imunitní systém funguje?

Mezi hlavní orgány imunitního systému patří brzlík, játra, kostní dřeň, mandle, lymfatické uzliny, slezina a krev – to vše hraje roli ve funkci imunitních buněk. Miliony imunitních buněk proudí naším lymfatickým systémem a hlídají náš krevní oběh, hledají atypické molekulární struktury patogenů, které se nazývají antigeny.

Během několika minut po zjištění patogenu je koordinována ochranná imunitní odpověď. Specializované imunitní buňky jsou posílány do krevního oběhu a snaží se zničit patogen jeho konzumací. Zatímco je patogen ničen, imunitní buňky na frontové linii komunikují s imunitním systémem a poskytují cenné informace o povaze patogenu a o tom, jak jej nejlépe porazit.

Brzy poté je vyslána specializovaná sada imunitních buněk, aby lokalizovala a zabila již nakažené buňky.  Ostatní imunitní buňky mají mezitím plné ruce práce s výrobou milionů protilátek, bílkovin, které se vážou na antigeny daného patogenu a ničí ho.

➡️ Proč jsme nemocní?

Když jsme zdraví a náš imunitní systém je silný, patogeny jsou vymýceny během několika dní bez znatelných symptomů.

Když je náš imunitní systém narušen, nebo je patogen agresivní, jsme občas nuceni projít si infekcí, vyvolávající silnější imunitní reakci. To je čas, kdy onemocníme.

V této fázi se v závislosti na patogenu začíná projevovat horečka, zánět a další příznaky. Tyto symptomy nejsou způsobeny patogenem – jsou to vlastně přirozené procesy, které mají pomoci imunitní reakci, když je první linie útoku neúspěšná.

Například:

  • Horečka nebo zvýšená tělesná teplota vytváří podmínky, které zpomalují růst bakterií a virů.
  • Zánět je forma buněčné signalizace, která stimuluje silnější lokální imunitní odpověď.

Jinými slovy, symptomy jako horečka a zánět jsou obranné strategie spuštěné imunitním systémem s cílem zvýšit a regulovat obranyschopnost těla. I když je uklidňující vědět, že bolestivé a někdy vysilující příznaky infekce jsou pouze bojovým pokřikem našeho imunitního systému, většina z nás by to raději měla za sebou bez příznaků.

I když je občasná nemoc nebo infekce v naší moderní společnosti často nevyhnutelná, můžeme udělat hodně pro to, aby četnost, trvání, intenzita a celkové narušení našich životů byly, co nejvíce minimalizovány.

➡️ Jak nejlépe posílit imunitu?

Důležitý je i pohyb na čerstvém vzduchu

Stručně řečeno, pro posílení imunitního systému je potřeba se zaměřit na změnu životního stylu a začlenění základních živin, které zlepšují funkci a tvorbu imunitních buněk. Na druhé straně existují také potraviny, naše chování a další faktory, které ovlivňují imunitní buňky a oslabují celkovou imunitní funkci.

Následující doporučení zahrnují základní stravu, doplňky stravy a životní styl na podpoření imunitního systému zevnitř-ven.

Zaměřte se na pilíře dobrého zdraví

Silná imunita je funkcí dobrého zdraví. Jinými slovy, náš imunitní systém je jen tak silný, jak jsme zdraví. Proto se soustřeďte na pilíře celkového dobrého zdraví, díky kterým budete více imunní.

Mezi tyto zdravotní pilíře patří:

  • spaní
  • výživa
  • pohyb
  • snižování stresu

⬇️ Zde je stručný přehled o tom, jak nejlépe posílit imunitu:

✔️ Vyvážené stravování (Whole food diet)

Správné stravování je důležité při tvorbě a udržování různých orgánů, buněk a proteinů imunitního systému.

Jednou z nejlepších věcí, které můžeme udělat pro podporu našeho imunitního systému, je poskytnout odpovídající zásobu stavebních materiálů ve formě stopových živin. To umožňuje imunitnímu systému vytvářet buňky a proteiny podle potřeby.

Nejlepší způsob, jak podpořit svůj imunitní systém stravou, je získat dostatek stopových živin z naší stravy, a zbytek podpořit doplňky stravy.

Zdravé stravování je půl zdraví

„Whole food diet“ je prostě dieta založená na nezpracovaných potravinách blízkých jejich přirozenému stavu. Tyto potraviny budou mít často více živin, vitamínů a minerálů než průmyslově zpracované potraviny, a budou tak mnohem více prospěšné pro váš imunitní systém.

❌ Pro lepší funkci imunity byste se měli zvláště vyvarovat nebo omezit:

  • alkohol
  • rafinovaný cukr
  • rostlinný olej
  • umělá sladidla
  • zpracované potraviny a sacharidy

Bylo prokázáno, že tyto „potraviny“ narušují funkci imunitních buněk, zvyšují zánět a snižují přirozenou obrannou reakci vašeho těla.

✔️ Dostatek dobrého spánku

Náš imunitní systém miluje noční směny. Během spánku dochází k mnoha základním procesům, které podporují tvorbu a funkci imunitních buněk.

Pokud vás nepřinutí spát více, „protože je to pro vás dobré“, pak zvažte, co se stane s naším imunitním systémem, když nemáme dostatek spánku:

Nedostatek spánku a špatná kvalita spánku závažně narušují imunitní funkce (zpomalují činnost a inhibují buněčnou reprodukci) a zvyšují náchylnost k infekci. I jediná noc špatného spánku může snížit aktivitu imunitních buněk o 70 %.

Výzkumníci se shodují, že pro optimální zdraví a imunitní funkci je zapotřebí minimálně 7 hodin vysoce kvalitního spánku.

Chcete vědět, jaké podmínky zajistit pro lepší spánek?

✔️ Vyhněte se chronickému stresu

Zatímco akutní stres může stimulovat imunitní systém, chronický stres naopak imunitní funkce zhoršuje, zvyšuje náchylnost k infekcím a prodlužuje dobu zotavení z nemoci.

Chronický stres je také spojen s dlouhým seznamem dalších poruch a zdravotních problémů včetně deprese a úzkosti a významně přispívá ke špatnému spánku.

Navíc nalezení způsobů, jak uklidnit nervový systém a zároveň se naučit lépe zvládat stres, vám může pomoci být víc imunní a celkově zdravější.

➡️ A co doplňky?

I když zdravá strava, dobrá spánková hygiena a účinné zvládání stresu by měly dostatečným základem pro vaše imunitní zdraví, existují určité doplňky, které mohou hrát podpůrnou roli.

Doplňky, které mají největší vědecky podložený účinek na imunitní funkce patří vitamin C, zinek a vitamin D.

???? Vitamín C

Vitamín C pro posílení imunity

Vitamin C je základní vitamin, což znamená, že tělo ho neprodukuje a musí být konzumován v potravinách nebo doplňcích stravy. Slouží mnoha funkcím a je spojen s širokou škálou působivých zdravotních přínosů, především se zvýšenou funkcí imunity.

Bylo prokázáno, že doplňování vitaminu C obnovuje zdravou úroveň krevní plazmy a zlepšuje celkovou aktivitu imunitních buněk.

Vitamin C také usnadňuje tvorbu imunitních buněk a pomáhá těmto buňkám účinněji fungovat tím, že je chrání před škodlivými molekulami a oxidačním stresem. To je to, co kvalifikuje vitamin C jako silný antioxidant, který podporuje reakci imunitního systému.

Bylo prokázáno, že denní preventivní dávky do 2 gramů mají největší přínos pro posílení a větší odolnost imunitního systému.

???? Zinek

Stejně jako vitamin C je i zinek nezbytnou živinou a je přítomen v každé buňce našeho těla. Hraje ústřední roli při tvorbě a funkci imunitních buněk. Nedostatek zinku může vést k poškození funkce imunitního systému.

I když je nedostatek zinku relativně méně častý, jsou jeho nedostatkem nejvíce ohroženi sportovci, vegetariáni a starší lidé.

Doporučená denní dávka zinku se může lišit podle jednotlivce. Horní hranice je však pro průměrnou dospělou osobu stanovena na 40 mg. Užívání větší, než doporučené dávky může vést k potížím zažívacího traktu a nedostatku mědi, proto se poraďte se svým lékařem, jaká dávka je pro Vás nejlepší.

???? Vitamín D

Vitamin D, konkrétně D3, je další kritickou živinou pro regulaci imunitního systému. Ve skutečnosti je to mnohem víc než živina, a vlastně funguje jako steroidní hormon v těle!

Vitamin D aktivuje vrozený imunitní systém, stimuluje životně důležité T-buňky a přirozené zabijácké buňky a inhibuje tvorbu prozánětlivých cytokinů.

Malé množství můžeme získat z potravin, jako jsou ryby, vejce, houby a potraviny obohacené vitamínem D, jako je kravské mléko, sójové mléko a pomerančový džus. Ale zdá se, že nejlepší zdroj vitamínu D je ze slunečního světla.

Bohužel nedostatek vitaminu D je velmi častý. Jedna studie odhadovala, že až 41,6 % dospělých v USA má nedostatek vitaminu D. Tento rozšířený nedostatek je pravděpodobně způsoben tím, že většina populace je většinu dne doma a nemá přístup k přímému slunečnímu světlu a také vlivem špatného stravování.

Někdy nám mohou faktory životního stylu zabránit přijmout dostatečné množství vitaminu D potřebné pro zdravý imunitní systém.

Naštěstí vitamin D3 ve formě doplňku stravy je účinný a cenově dostupný způsob, jak nejlépe posílit imunitu.

Obecně se doporučuje, aby dospělí užívali až 4 000 IU/den, ale někteří mohou vyžadovat i více. Doporučujeme vhodnou dávku prodiskutovat s Vaším lékařem, případně začít laboratorním testem ke stanovení Vašich aktuálních hladin.

Při nákupu vitaminu D ve formě doplňku, doporučujeme zvážit takový, který zahrnuje i vitamin K2. Takový doplněk může poskytnout větší imunitní podporu než samotný vitamin D.

Shrnutí

Imunitní systém je dynamickou spoluprací mezi našimi tělesnými systémy, orgány a buňkami, které spolupracují, aby nás udržely zdravé.

Když je náš imunitní systém silný, můžeme se každý den probouzet s pocitem našeho nejlepšího a nejnabitějšího já. V případě, že je tomu naopak a naše zdraví není na prvním místě, náš aktivní život může dost utrpět.

Protože dobrý zdravotní stav je předpokladem silného imunitního systému, upřednostnění zdravé stravy, přiměřeného spánku a účinného zvládání stresu nejen zlepšuje naši celkovou pohodu, ale také nás chrání před případnými infekcemi.

Zdroj: https://getkion.com
Ohodnoťte tento příspěvek!
0/5 (0)

Redakce DoBaraku.cz

Redakce DoBaraku.cz

Tento článek byl vytvořen odbornou redakcí magazínu DoBaraku.cz, která pro Vás zhotovuje nezávislé testy, recenze a odborné články na produkty, které jsou užitečné ve vaší domácnosti.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *